foto Patrícia Barata

MULTIRISING THE OTHER IN I

Rita Vilhena
Dansweek 2024
do 30 mei en vr 31 mei

MULTIRISING THE OTHER IN I is een stuk dat probeert te reflecteren op artistieke toe-eigening. Het gaat ook dieper in op ervaringen, herinneringen en hoe we onszelf laten zien, vooral over onze levensverhalen en onze stem daarin. Vilhena laat zien hoe vrouwen kracht vinden in hun creatieve werk.

Click here for English

De danseres gebruikt beelden uit een film die nooit is afgemaakt, genaamd Nether Ballerina of Rottingdam. Deze film draaide om de interacties tussen filmmaker Demetri Estdelacropolis en de jonge hedendaagse danseres Rita Vilhena. Het camera-oog van de filmmaker zoomde in op het geërotiseerde beeld van de jonge vrouw, in alledaagse momenten zoals haar persoonlijke verzorging of wanneer ze wakker werd, maar ook in intieme scènes zoals masturbatie, of haar worstelingen om rond te komen als kunstenaar. De danseres gebruikt nu deze oude beelden om haar verhaal opnieuw te vertellen en haar eigen identiteit te claimen. Ze wil niet alleen maar klagen over de problemen die ze tegenkwam, maar ze wil ook een nieuw verhaal bouwen, vol hoop en genezing. Tussen de oude beelden en de bewegingen van haar lichaam in het heden, transformeert de danseres de film tot een nieuwe dans met een nieuwe betekenis. MULTIRISING THE OTHER IN I is meer dan alleen terugkijken op het verleden, het is een nieuw gesprek over hoe we onze herinneringen vormgeven en hoe we een toekomst kunnen bouwen die meer inclusief en vrijer is.

English

MULTIRISING THE OTHER IN I is a piece that seeks to reflect on artistic appropriation while at the same time raising issues related to experience, memory and representation that are specific to this project: life history and place of speech.


Here, the emancipation and power of women's artistic creation is revealed.
The dancer appropriates images from the film, which was never completed, "Nether Ballerina of Rottingdam", which had as its creative motive exchanges and tensions between two worlds: that of filmmaker Demetri Estdelacropolis and the then young contemporary dancer Rita Vilhena. The filmmaker's camera lens explored the image of the highly eroticised young woman, in mundane tasks such as doing her personal hygiene, sleeping or waking up, and at the other extreme in scenes of masturbation, in precarious jobs that the young dancer performed in order to survive as an artist or doing domestic work without underwear. All these micro-narratives emphasised the image of the ballerina as an eroticised character.
From the collection of around 150 hours of filmed images, the dancer now re-edits this period of her life to give way to a new reading of the rays that the film-maker left in her.
With this work, the dancer undertakes a creative exercise in self-representation in order to gain mastery over her own life story, her own identity and, distancing herself from the denouncing tone of second wave feminist performances, to carry out a healing work by constructing a new reality with the retelling of this story. 
Between the images of the past and the movements of her present body, the dancer transforms the gesture of the film into a new dance, giving it a new meaning. 
MULTIRISING THE OTHER IN I, more than a reckoning with the past, is a new poetic-sensitive discourse on what the construction of memory can be and, successively, the possibility of contaminating a freer and more inclusive future.

Team

concept, creatie en performance Rita Vilhena dramaturgie Márcia Lança enAna Vitória
muziek Henrique Vieira video Demetri Estdelacropolis en Rita Vilhena lichtontwerp Luís Moreira video projectie en consult Bianca Turner set en kostuum ontwerp Rita Vilhena productie Partícula Extravagante residenties Mad Brook Studio, Estúdios Victor Córdon, DevirCAPa, c.e.m - centro em movimento co-productie A GRÁFICA - Centro de Criação Artística met dank aan Derbimoto, YMCA Setúbal, Fundação GDA