Tips van Edwin

Over Edwin
Edwin Klazinga is freelance theaterdocent en educatiemaker. Daarnaast werkt hij als cultuurcoach op de opleiding Podium- en Evenemententechniek van het Grafisch Lyceum. Daar slaat hij een brug tussen Theater Rotterdam en de school en initieert hij projecten en voorstellingsbezoeken die gaan over de betekenis van technische vormgeving.

Antropoceen, de musical – Club Gewalt
In mijn werk als theatermaker vind ik het een kunst om zware thema’s en moeilijke onderwerpen met lichtheid te benaderen. Ik heb het idee dat Club Gewalt de klimaatcrisis te lijf gaat door op satirische wijze dit zeer complexe en actuele probleem samen te vatten in een musical. Een amusante avond. Die tegenstelling maakt me nieuwsgierig en kan misschien ook de opening zijn van een mooi gesprek in het “Het Laatste Woord”, het nagesprek met publiek in het Haltheater na de voorstelling.

R.I.O.T. – Alida Dors
Hier kijk ik persoonlijk enorm naar uit. Omdat het de voorstelling is van de Artistiek Leider van Theater Rotterdam en ik hoop haar door middel van deze voorstelling ook beter te leren kennen. Daarnaast vormt het de inspiratie om met alle Cultuurcoaches van Theater Rotterdam te werken met het thema Opstand. Iets dat we veel om ons heen zien en waarvan ik nieuwsgierig ben naar hoe jongeren daar mee bezig zijn.

Vormen van opdringerigheid – Collectief het Paradijs
Collectief het Paradijs maakt prachtige filmische voorstellingen die je meteen aangrijpen. Heel erg fysiek op een hele herkenbare en onderzoekende manier. Ik merk dat ik vanaf mijn stoel, bijna onbewust, fysiek mee doe met de voorstelling. Bekijk alvast de toffe trailer en je begrijpt mijn enthousiasme vast.

Elckerlijc – URLAND
URLAND maakt heel interessant theater, vaak met veel technieken en met moderne technologie. Op het Grafisch Lyceum geef ik les aan techniekstudenten waarmee ik soms ook voorstellingen bezoek. Juist als een voorstelling iets minder eenduidig of verhalend is bespreek ik deze met hen na. Vanuit de techniek proberen we dan samen de inhoud te kunnen duiden. Ook een leuke oefening voor jezelf. Bedenk of het licht, het geluid of de vormgeving je een verhaal verteld en je meer geeft om over de voorstelling na te denken. Ik kijk uit naar deze voorstelling over een oud verhaal dat nog maar weinig mensen, inclusief ikzelf, kennen.

CRISPR – Davy Pieters
Samen met Davy heb ik voor deze voorstelling, wat deel één is van een vierluik, een vooronderzoek mogen doen met kinderen van Basisschool ’t Landje. We hebben filosofische gesprekken gehad over de maakbaarheid van het leven en over of we zouden moeten knippen in menselijk DNA. Ik heb Davy leren kennen als iemand die helemaal in de materie duikt van de thema’s van haar voorstellingen. Daarom ben ik erg benieuwd welke wending deze voorstelling zal nemen.

Edward II The gay king – Toneelgroep Oostpool
Ik ben al lange tijd fan van het werk van regisseur Charli Chung. Zijn voorstellingen nemen geen blad voor de mond. Hij maakt thema’s die niet voor iedereen vanzelfsprekend zijn invoelbaar. Afgelopen zomer ben ik twee keer naar Hollands Glorie geweest in het Amsterdamse Bostheater en daar ben ik geraakt door de gesprekken die daarna gevoerd werden. Ook heb ik daar Fjodor Jozefzoon fenomenaal zien spelen en staat uitgerekend hij met gouden kroon op het campagnebeeld. Dat beloofd veel goeds. Dan moet je wel gaan toch?