Producties 20/21
Aanbod van Theater Rotterdam producties.
Te midden van de coronacrisis zetten de makers van Theater Rotterdam hun plannen voort en bieden zij een divers aanbod aan eigen producties en coproducties. Naast de eerste Grote Zaal-voorstelling Riot van artistiek directeur Alida Dors, gaan ook de nieuwe voorstellingen van TR makers Davy Pieters en Erik Whien op tournee door Nederland. Aanvullend daarop zijn nieuwe producties en/of reprises van coproducenten Ann Van den Broek / WArd/waRD, performancecollectief URLAND en Wunderbaum te zien.
TR producties
maart t/m mei
Davy Pieters: Do not look back with regret
In Do not look back with regret geeft Davy Pieters de bezoeker inzicht in een rouwproces, waarbij twee vrouwen afscheid van elkaar nemen tijdens een sneeuwval. Ze beseffen zich dat er een einde nabij is, nu alleen nog ermee omgaan.
maart t/m mei
Alida Dors: Riot
In de dansvoorstelling Riot maakt choreografe én sociologe Alida Dors de onrust van de wereld voelbaar. Met het onderbuikgevoel van een opstand komen dans, spoken word, film en live muziek samen.
april t/m juni
Erik Whien: Verdriet is het ding met veren
Verdriet is het ding met veren is de internationaal succesvolle en bijzonder indrukwekkende debuutroman van de jonge Londenaar Max Porter. Een ontroerend, bijzonder raak poëtisch verhaal over een vader en zijn twee zoons, die achterblijven na de plotselinge dood van hun echtgenote en moeder.
oktober t/m februari
Boogaerdt/vanderSchoot: Antibodies
In een technologisch gemedieerde seance, zien we een vrouw die zich in een afgesloten capsule beweegt tussen realiteit, fictie, droom en hallucinatie. Aan de hand van haar online data daalt ze af in schemerzones waar ze varianten van zichzelf ontmoet.
september t/m oktober
Tracks
Theater Rotterdam neemt je mee op een onbekend spoor, waarbij elke ruimte een podium kan zijn. Met de serie Tracks nodigen we je uit om je op een andere manier te verhouden tot ons gebouw en zalen. Een Track bestaat uit verschillende onderdelen die op elkaar aansluiten in thema of genre.
TR coproducties
april
Ann Van den Broek / WArd/waRD: Creating Joy
Met Creating Joy toont Ann Van den Broek de wereld op toneel en daarbuiten in een bijzondere mix van realtime- en vooraf gefilmde beelden met performance in de zaal. Aan elkaar gesmeed door een host die als een ware ‘Master of Ceremony’ de avond leidt.
april
Wunderbaum: The Clowns Convention
Een clownsconventie met de moed der wanhoop: The Clowns Convention is een internationale voorstelling over het klassieke en universele archetype van de clown.
april
Performancecollectief URLAND: mu’ mu’ mu’
URLAND maakt via Hamlet en Star Trek een dadaïstische ode aan het Woord. Wat begint als een roadmovie op zoek naar Waarheid, eindigt als een eclectische viering van het theater en al haar dubbelzinnigheid.
april t/m mei
Wunderbaum: Work Harder
Nadat de strategieën zijn bepaald, de motivational speeches zijn afgestoken, de targets geformuleerd, de functioneringsgesprekken zijn ingepland en de burn-outs zijn ondergaan vragen de spelers zich af wat het oorspronkelijke doel ook alweer was. Moeten ze hun professionele ambities wel zo serieus nemen? En kan het opgeven van ambities net zoveel voldoening geven als het verwezenlijken ervan?
Marjolijn van Heemstra: Voyagers
In 1977 vertrokken twee ruimtesondes, de Voyager 1 & 2 op een wetenschappelijke missie naar de rand van ons zonnestelsel. Toen deze missie voltooid was, begon een volgende, vreemdere missie.
Schwalbe: Till We Die
Theatercollectief Schwalbe heeft besloten om hun eerste voorstelling Spaar Ze te blijven spelen, tot niemand van het collectief meer in leven is.
Productiehuis TR producties
VIAJERO DEL AMOR [A Lover’s Journey] $~rel.O.aded~$
ARIAH LESTER eert in dit performance-concert het leven en de moed van meer dan 180 Venezolanen. Dit is het aantal vluchtelingen dat de afgelopen jaren omkwam in hun poging het land en de crisis per boot te verlaten. In een muzikale wereld, die tussen opera, jazz en pop in ligt, en met behulp van poezië, spreekt Lester over gedwongen migratie en ongelijkheid. Hij deelt zijn strijd om theater te maken in een bevoorrechte wereld zonder mensen die echt in nood zijn te kunnen helpen.
Mathieu Wijdeven: Het waarom beantwoord
Wanneer zijn moeder een gedicht van haar overgrootvader G.G.T. Rustwijk citeert, beslist Mathieu Wijdeven uit te spitten wat hij over zijn voorvader te weten kan komen. Rustwijk blijkt een vergeten held uit Suriname te zijn, die als kunstenaar onder andere Surinaamse problematieken aan de kaak stelde. Nadat Mathieu Rustwijk zijn theatertekst Het waarom beantwoord in handen krijgt, voelt hij de urgentie om zijn betovergrootvader uit de vergetelheid te halen en zijn onemanshow uit 1911 terug op de planken te brengen.
Dalton Jansen: RUN QIUET
In RUN QUIET onderzoekt Dalton Jansen de kwetsbare grenzen tussen liefde en haat binnen relaties. Er zijn verschillende manieren om relaties te starten, de grenzen op te zoeken en deze steeds verder uit te rekken. Wanneer verblijf je in stilte en wanneer kies je ervoor om weg te rennen? Het publiek zit tussen twee duetten in en moet als midden kiezen. Kies je voor liefde of voor haat?
Zarah Bracht: Children of Happyland
Happyland… ooit was het er altijd gezellig, discussies verliepen er beschaafd en de bedoelingen altijd goed. Maar nu steeds meer sprookjes en illusies barsten beginnen te vertonen, wordt het in Happyland steeds moeilijker om te geloven dat alles goed is. Hoe moeten we leven met dit ongemak, de onrust en de ontluistering? In een allegorische wereld, tussen sprookje en nachtmerrie in, legt Zarah de zenuw van onze tijd bloot.
Productiehuis TR coproducties
Mathieu Charles: AKOMFRAHDIO
In AKOMFRAHDIO reist Mathieu Charles solo door een postapocalyptische alternatieve realiteit. Hij zoomt daarbij in op niet-lineaire tijdsbeleving, technologische innovatie, geschiedenis en niet-westerse kennisproductie. Mathieu baseert zich op archieven van zogezegde verledens, hedens én toekomsten.
Benjamin Abel Meirhaeghe: A Revue
Dat de verbeelding van Benjamin Abel Meirhaeghe zich niet aan banden laat leggen, weet iedereen die zijn voorstelling NACHTEN/ Ballet de la Nuit zag. In zijn nieuwe creatie ensceneert de jonge regisseur een retro-futuristisch cabaret. A Revue stelt zich voor hoe aardbewoners over pakweg 2000 jaar het klassieke repertoire terugvinden en uitvoeren. De voorstelling werd onlangs genomineerd voor Het (Vlaams) Theaterfestival 2021.
Collectief Het Paradijs: Vormen van Opdringerigheid
Acht personages verstoren elkaars privésfeer met allerlei vormen van opdringerigheid. Ze zitten elkaar bijna letterlijk op de lip tijdens een absurde metrorit, en wanneer de metro crasht worden de personages naar hun privésfeer gelanceerd. De opdringerigheid volgt ze tot in hun slaapkamers waarin de overprikkeling van de buitenwereld een weg binnen vindt. Er rest hen nog maar één laatste toevluchtsoord: het eigen hoofd. Maar hoe veilig is deze plek?